Opći podatci
Razredni odjeli: 20
Fond:
~ 7300 svezaka /
~ 3200 naslova
Zbirke u školskoj knjižnici
Lektirna zbirka
Stručna zbirka
Referentna zbirka
Zavičajna zbrika
Zbirka rariteta
Popularna zbirka
Stručna suradnica knjižničarka
Martina Filipović
Kontakt:
-
telefon: 044 753 061
-
e-pošta:
martina.filipovic6@skole.hr, knjiznica.sstinaujevica.kt@gmail.com
Smještaj knjižnice:
prizemlje, slijeva
Radno vrijeme: 8 – 14 h
KNJIŽNICA
Školska knjižnica, kao informacijsko, medijsko, komunikacijsko i kulturno središte škole, ima zadaću da organiziranim zbirkama knjižnične građe u analognim i digitalnim oblicima te uslugama i radom knjižničarskih djelatnika osigura ispunjavanje odgojno-obrazovnih, informacijskih, stručnih i kulturnih potreba svojih korisnika.
Djelatnosti školske knjižnice ostvaruju se i pripremanjem, planiranjem i programiranjem rada školske knjižnice koji obuhvaća:
-
izradu godišnjeg plana i programa rada školske knjižnice i pisanje godišnjeg izvješća o radu
-
rad na usklađivanju s godišnjim planom rada škole i uključivanju školske knjižnice u školski kurikulum
-
pripremanje za provedbu odgojno-obrazovne, knjižnične i kulturno-javne djelatnosti.
U spomenutim djelatnostima školska knjižnica ostvaruje zadaće i ciljeve:
-
promicanje i unapređivanje svih oblika odgojno-obrazovnog procesa
-
potpora pri ostvarivanju nastavnog plana i programa škole
-
poticanje čitanja i čitateljskih navika raznim aktivnostima
-
poticanje učenika da nauče i koriste vještine koje će im pomoći pri vrednovanju i korištenju informacija
-
stvaranje uvjeta za učenje i omogućavanje prilagodbe prema različitim oblicima učenjima i očekivanjima sudionika u procesu učenja
-
pružanje pomoći učenicima u učenju i poticanje istraživačkog duha i osobnog prosuđivanja
-
poticanje odgoja za demokraciju
-
razvijanje svijesti o vrijednostima nacionalne kulture, posebno jezika, umjetnosti i znanosti te vrijednosti multikulturalnosti
-
organiziranje aktivnosti koje potiču kulturnu i društvenu svijest
-
poticanje duhovnog ozračja škole
-
surađivanje s učenicima, nastavnicima, administrativnim osobljem i roditeljima radi postizanja ciljeva škole
-
konstantna edukacija korisnika prema njihovim potrebama, interesima i dobi
-
izgradnja knjižničnih zbirki u skladu s interesima i potrebama korisnika
-
organizacija informacija u pojedinačnim zbirkama te pristup informacijama
-
marketinške aktivnosti
-
stručno usavršavanje knjižničara.
Rad školske knjižnice obuhvaća:
-
neposrednu odgojno-obrazovnu djelatnost
-
stručnu knjižničnu i informacijsko-referalnu djelatnost
-
kulturno-javnu djelatnost
-
stručno usavršavanje knjižničara.
Svojim djelatnostima i zadaćama školska knjižnica ostvaruje svoju misiju i poslanje: naučiti učenike učiti, učiti za cijeli život te ih pripremiti i osposobiti za kvalitetno integriranje u širu društvenu zajednicu i za kvalitetan osobni rast i razvoj.
Svojom razvojnom politikom i unapređenjem službi, odabirom i prikupljanjem građe, osiguravanjem fizičkog i intelektualnog pristupa odgovarajućim izvorima informacija te poučavanjem – knjižnica SŠ Tina Ujevića ispunjava svoje ciljeve.
NEPOSREDNA ODGOJNO-OBRAZOVNA DJELATNOST
Odgojno-obrazovna djelatnost školske knjižnice podrazumijeva rad s učenicima, učiteljima, nastavnicima, stručnim suradnicima, ravnateljem i roditeljima te planiranje i programiranje odgojno-obrazovnoga rada.
Osnovni je cilj knjižničnog i informacijskog obrazovanja usvajanje znanja, spretnosti i navika za stjecanje, vrednovanje, korištenje i prezentiranje informacija iz različitih izvora.
Učenici u neposrednom odgojno-obrazovnom radu upoznaju: vrste knjižnične građe, vrste informacija koje im se nude, izvore informacija i njihovu ulogu, knjižnične kataloge, sustave za pretraživanje informacija u online bazama podataka, publicirane i nepublicirane izvore, sadržajnu klasifikaciju knjižnične građe, bibliografsku strukturu te uporabu informacijske tehnologije u učenju i cjeloživotnom obrazovanju.
Rad s učenicima u školskoj knjižnici podrazumijeva:
-
stvaranje intelektualnih, materijalnih i drugih uvjeta za učenje
-
promicanje i sudjelovanje u unapređivanju svih oblika odgojno-obrazovnoga rada
-
stvaranje uvjeta za interdisciplinarni pristup nastavi
-
poučavanje i razvoj ključnih kompetencija
-
poticanje kritičkog mišljenja i rješavanja problema
-
poučavanje za samostalno i cjeloživotno učenje
-
poticanje odgoja za demokraciju
-
pomoć učenicima u učenju osiguranjem pristupa knjižničnim zbirkama i pružanjem usluga
-
organizaciju nastavnih sati u knjižnici i izvan nje
-
razvijanje svijesti o vrijednostima zavičajne i nacionalne kulture, posebno jezika, umjetnosti i znanosti
-
razvijanje svijesti o multikulturalnosti uz organizaciju zbirki i različite projekte
-
drugi odgojno-obrazovni rad s učenicima;
-
stjecanje vještina informacijske pismenosti
-
uključivanje međupredmetnih tema u poučavanje
-
nastava – intermedijalnost, nastava kao komunikacijsko-interakcijski proces
-
suradničko učenje, izvannastavne aktivnosti
-
radionice – stvaralačke i pedagoške
-
školski projekti – istraživačka učenja
-
izrada didaktičkog materijala – strukturirana vođena aktivnost
-
priprema nastave – pedagoška, nastavni mediji u funkciji
-
povezivanje predmetnih područja i sadržaja – korelacija
-
suradnja i timski rad s nastavnicima, stručnim suradnicima, ravnateljem, roditeljima, nadređenim obrazovnim strukturama, društvenim okruženjem.
Rad s učiteljima, nastavnicima, stručnim suradnicima, odgajateljima i ravnateljem podrazumijeva:
-
rad na pripremi i provedbi nastavnih sati i radionica
-
pripremu i sudjelovanje u istraživačkoj nastavi
-
timski rad na pripremi i provedbi školskih, državnih i međunarodnih projekata i programa u skladu s kurikulumom
-
organizaciju i provedbu stručnog usavršavanja za nastavno osoblje s ciljem njihova upućivanja u korištenje pouzdanih informacijskih izvora i učinkovitu uporabu novih tehnologija u e-učenju i e-podučavanju
-
suradnju sa stručnim suradnicima, učiteljima, nastavnicima i odgajateljima te pojedinim stručnim službama izvan škole u dodatnoj pomoći učenicima
-
rad na unapređenju rada školske knjižnice
-
suradnju sa stručnim vijećima u školi
-
mentorski rad s pripravnicima
-
drugu suradnju s učiteljima, nastavnicima, stručnim suradnicima, odgajateljima i ravnateljem.
STRUČNA KNJIŽNIČNA I INFORMACIJSKA DJELATNOST
Izgradnja i upravljanje knjižničnim fondom
Školska knjižnica osigurava knjižničnu građu koja zadovoljava obrazovne, informacijske, kulturne, stručne i osobne potrebe korisnika te je time potpora odgojno-obrazovnom procesu i njihovu osobnom razvoju.
Izgradnja knjižničnog fonda temelji se na stručnim načelima sukladno smjernicama za izgradnju i upravljanje fondom koje školska knjižnica donosi na osnovi analize stanja i procjene potreba korisnika i standarda.
Knjižnični fond mora se kontinuirano izgrađivati nabavom nove građe te redovitim izlučivanjem za otpis u skladu s pravilnikom koji regulira zaštitu knjižnične građe, reviziju i otpis.
Školska knjižnica surađuje s nastavnim osobljem i ostalim stručnim suradnicima pri donošenju smjernica za nabavu knjižnične građe.
Stručni rad podrazumijeva organiziranje i vođenje stručnog rada u knjižnici u čitaonici te nabavu i obradu knjižnične građe (inventarizacija, klasifikacija, katalogizacija, signiranje i zaštita – formalna i sadržajna obrada što, dakako, uključuje i računalnu obradu).
Informacijska djelatnost obuhvaća izradu biltena prinovljene građe, tematskih bibliografija za potrebe učenika i nastavnika (npr. bilten beletristike, knjiga iz povijesti ili, još uže, tematski bilten knjiga o npr. 1. svjetskom ratu i sl.) te izradu i održavanje ostalih informativnih/informacijskih izvora.
Prema (novom) Standardu za školske knjižnice (NN 61/2023) knjižnični fond školske knjižnice sadrži:
-
obveznu lektiru te književne tekstove za cjelovito čitanje za potrebe izvođenja nastave predmeta Hrvatski jezik (u broju primjeraka koji pokriva potrebe najvećeg razrednog odjela), a u školama u kojima se izvodi nastava na jeziku nacionalne manjine i književna djela na jeziku i pismu te nacionalne manjine
-
referentnu zbirku (enciklopedije, rječnici, leksikoni, atlasi i slično)
-
znanstveno-popularnu literaturu
-
stručnu literaturu za sva nastavna područja u skladu s programom škole
-
literaturu iz pedagogije, metodike, psihologije, sociologije te knjižničarstva i informacijskih znanosti
-
građu namijenjenu poticanju čitanja te čitanja u svrhu osobnih potreba i razonode
-
literaturu na stranim jezicima
-
posebne zbirke građe koje knjižnica stvara prema potrebama i interesima školske zajednice (zavičajna zbirka, zbirka stare građe, zbirka građe lagane za čitanje, zbirka građe za slijepe i slabovidne, didaktička sredstva i dr.)
-
stručne i znanstvene serijske publikacije
-
serijske publikacije za djecu i mladež.
Izgradnja knjižničnog fonda uvijek polazi od potreba i interesa korisnika, financijskih mogućnosti i stručne selekcije knjižničarke koja to dvoje usklađuje. Ovisno o potrebama nastavnog osoblja, stručni se fond nadograđuje, uz konstantno zadovoljavanje potrebe za lektirom, ovisno o promjenama vezanim uz Ispitni katalog za Državnu maturu te uz zadovoljavanje potreba nastavnika i cjelokupnog nastavnog procesa.
KULTURNA I JAVNA DJELATNOST
Kulturna i javna djelatnost školske knjižnice SŠ Tina Ujevića ostvaruje se obilježavanjem važnih datuma, obljetnica te provođenjem radionica, izložbi, gostovanja, posjeta autora, predavanja, AV projekcija, izlaganjem info-panoa, plakata, postera, objavom na društvenim mrežama…
Podrazumijeva i:
-
organizaciju, pripremu i provedbu kulturnih sadržaja (književne i filmske tribine)
-
filmske i videoprojekcije, izložbe, kazališne predstave, glazbene i plesne izvedbe i dr., uz prihvaćanje autorskih prava
-
poticanje integracije kulturnih i javnih djelatnosti s nastavom različitih odgojno-obrazovnih područja
-
promicanje općeljudskih vrijednosti i usklađivanje društveno-humanističkih vrednota s ciljevima odgojno-obrazovnoga programa
-
sudjelovanje u izgradnji kulturnog ozračja školske ustanove
-
suradnju s kulturnim institucijama (narodne i druge knjižnice, arhivi, muzeji, kazališta i dr.)
-
suradnju s drugim ustanovama koje organiziraju rad s djecom i mladeži u slobodno vrijeme
-
suradnju sa strukovnim udrugama i srodnim institucijama.